Jakie witaminy zawiera gruszka

Jakie witaminy zawiera gruszka

Gruszka to soczysty owoc, mistrz pod zawartość kobaltu, źródło błonnika pokarmowego, opakowanie organicznych i wielu witamin. Jest dobry dla zdrowia na surowo, jak iw kompotach, sałatkach i deserach. Ale gruszka nie jest zalecana dla wszystkich i nie w żadnej formie. Jakie witaminy zawiera gruszka i czy są jakieś przeciwwskazania do jej stosowania?

Gruszka zawiera prawie wszystkie witaminy w niewielkich ilościach: A, beta-karoten, 1 , 2 , 5 , B 6 , B 9 , C, E, H, K, PP. Skład chemiczny zawiera różne makro- i mikroelementy oraz dużo kobaltu. Dokładniejsze dane przedstawione w poniższej tabeli.

 

Witaminy i minerały w gruszkach
Witamina / Minerał Ilość w 100 g produktu Procent dziennej wartości
ja 2 μg 0,2
Beta karoten 0,01 mg 0,2
1 0,02 mg 1.3
2 0,03 mg 1.7
5 0,05 mg jeden
6 0,03 mg 1.5
9 2 μg 0.5
OD 5 mg 5.6
mi 0,4 mg 2.7
H. 0,1 μg 0,2
ZROBIĆ 4,5 mcg 3.8
PP 0,2 mg jeden
Potas 155 mg 6.2
Wapń 19 mg 1.9
Krzem 6 mg 20
Magnez 12 mg 3
Darń 14 mg 1.1
Fosfor 16 mg 2
Żelazo 2,3 mg 12.8
Jod 1 μg 0,7
Kobalt 10 mcg sto
Mangan 0,07 mg 3.5
Miedź 120 mcg 12
Molibden 5 mcg 7.1
Selen 0,1 μg 0,2
Fluor 10 mcg 0.3
Cynk 0,19 mg 1.6

Liczby te mogą się różnić w zależności od odmiany gruszki i okresu przydatności do spożycia.

Korzyści zdrowotne wynikające z gruszek

Witamina E zawarta w owocach ma właściwości przeciwutleniające i chroni skórę przed przedwczesnym starzeniem. Gruszka zawiera dużą ilość witaminy C i naturalnych fitoncydów, które zwalczają bakterie. Dlatego ten owoc jest zalecany na przeziębienia. Największa ilość fitoncydów jest skoncentrowana w liściach – ich wywar jest przydatny w przypadku zapalenia jamy ustnej, bólu gardła.

Sok gruszkowy zawiera niezbędne kwasy, potas i magnez. Dzięki temu pomaga eliminować toksyny i przywracać równowagę hydrolityczną. Zaleca się stosowanie go w okresie rekonwalescencji po chorobach wirusowych.

Owoce zawierają arbutynę, a kiedy się rozkłada, powstaje hydrochinon. Ten ostatni działa dezynfekująco, zwłaszcza na drogi moczowo-płciowe, ponieważ rozkład hydrochinonu zachodzi w środowisku zasadowym. Gruszka polecana jest przy schorzeniach układu moczowego. Ta właściwość jest szczególnie widoczna w dzikich odmianach.

Gruszka pomaga wyleczyć się z choroby, normalizuje mikroflorę jelitową, pracę serca i układu mięśniowego.

Gruszka zawiera dużą ilość błonnika, który normalizuje mikroflorę jelitową. Witaminy z grupy B w swoim składzie biorą udział w oddychaniu tkanek i wytwarzaniu energii, pracy ośrodkowego układu nerwowego oraz przewodzeniu impulsów nerwowych.

Ze względu na zawartość potasu owoc ma właściwości moczopędne i jest przydatny przy nadciśnieniu tętniczym, chorobach układu moczowego. Potas jest również niezbędny do regeneracji komórek, prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-mięśniowego oraz regulacji poziomu cholesterolu. Fosfor i wapń pomagają wzmocnić kości i zęby.

Przeciwwskazania

Gruszki nie są przydatne dla każdego i nie są w żadnej formie. Zawierają grube włókna, które mogą negatywnie wpływać na wyściółkę żołądka. Dlatego owoc nie jest spożywany na pusty żołądek, ale pod koniec posiłku lub pół godziny po nim. Nie zaleca się spożywania gruszek jednocześnie z mięsem, ponieważ obciąża to żołądek. Soczyste owoce najlepiej spożywać rano. Jej celuloza spowalnia trawienie i może powodować wzdęcia, jeśli zostanie zjedzona wieczorem i przed snem.

Na starość lepiej jest używać miękkich gruszek lub gotowanych lub pieczonych owoców. Surowe gruszki kwaśne są słabiej wchłaniane przez organizm.

Ze względu na drzewiastą celulozę w miazdze owoc ten nie jest zalecany przy przewlekłym zapaleniu błony śluzowej żołądka, zapaleniu trzustki, wrzodach. Ze względu na wysoką zawartość garbników gruszka ma właściwości utrwalające i jest przeciwwskazana do zaparć.

Herbata z liści rośliny nie jest przepisywana na kamicę moczową, ponieważ może powodować kolkę.

Jak przechowywać

Owoce zawierają dużą ilość etylenu, dzięki czemu łatwo się psują. Aby gruszka z nowego zbioru dłużej zachowała swoją świeżość, po zakupie owoce należy umyć, wytrzeć do sucha, zawinąć w papier iw takiej formie włożyć do lodówki.

Gruszkę można również suszyć, zachowując większość jej zdrowotnych właściwości. Suszone owoce służą do przygotowania kompotów oraz jako nadzienie do pieczenia, dodawane do dżemu czy herbaty. Suszona gruszka to doskonały środek na niestrawność i choroby przewodu pokarmowego.

Aby wysuszyć owoce, możesz użyć elektrycznej suszarki lub piekarnika. Owoce należy umyć, pokroić w plasterki i wysuszyć. Jeśli korzystasz z piekarnika to zanurz je na kilka minut we wrzącej wodzie, połóż na blasze do pieczenia, po ułożeniu papieru do pieczenia i wstaw do piekarnika nagrzanego do + 60 ° C na 4-6 godzin. Lepiej jest, jeśli drzwi piekarnika są lekko otwarte. Gruszka może być również zbierana w postaci dżemu, marmolady, dżemu, kompotów, soków i przecierów.

Gruszka to zdrowy i słodki owoc, bogate źródło witamin C, E i z grupy B. Przydaje się przy schorzeniach przewodu pokarmowego, wzmacnia układ odpornościowy, działa antyseptycznie. Kompot gruszkowy to najsłodszy lek na przeziębienia. Świeże owoce mogą być trudnym testem dla żołądka, ale pieczone owoce nie mają prawie żadnych przeciwwskazań. Dlatego nie przegap okazji, aby cieszyć się owocami w sezonie i zaopatrzyć je na zimę.

Aleksandra Kowalski
Aleksandra Kowalski
Edytor serwisu
Rate author