Jakie są minerały i witaminy w mandarynkach

Jakie są minerały i witaminy w mandarynkach

Mandarynka to pyszny i pachnący symbol świąt noworocznych. Egzotyczne owoce zawierają witaminy, mikro- i makroelementy, przeciwutleniacze oraz błonnik roślinny. Jego stosowanie wzmacnia układ odpornościowy, pomaga w leczeniu i zapobieganiu chorobom. Jednocześnie nie tylko soczysta i słodka miazga, ale także skórka wyróżnia się swoimi zaletami. Jakie witaminy znajdują się w mandarynkach, do czego są przydatne i kiedy są przeciwwskazane? 

Mandarynki są bogate w witaminy wielkiej dla organizmu i wspomagające jego normalne funkcjonowanie.

Witaminowa kompozycja mandarynek
Witamina Zawartość w 100 g produktu, mg działa
A (retinol) 0,06 Utrzymuje ostrość widzenia, dba o zdrowie oczu.
1 (tiamina) 0,06 Stymuluje procesy metaboliczne.
2 (ryboflawina) 0,03 Zapewnia odżywienie włosów i skóry, ich zdrowie.
3 (niacyna) 0,2 Normalizacja poziom cholesterolu, produkcja początania blaszek cholesterolu, stabilizuje ciśnienie krwi.
6 (pirydoksyna) 0,07 Uczestniczy w procesie hematopoezy.
C (kwas askorbinowy) 38 Wspomaga odporność, zalecenia rozwojowi przeziębień i chorób wirusowych.
E (tokoferol) 0,2 Rozcieńcza krew, zmniejszając ryzyko zakrzepicy.
Pomaga noż młodość i urodę.

Minerały

Oprócz witamin mandarynki obejmuje wiele minerałów. Te składniki odżywcze są niezbędne dla instalacji na badaniach i badaniach człowieka.

Zawartość makro- i mikroelementów w 100 g mandarynek
Minerały Treść, mg
Potas 155
Wapń 35
Fosfor 17
Darń 12
Magnez jedenaście
Żelazo 0,1

Wartość odżywcza

Mandarynki są niskokaloryczne: na 100 g produktu – 38 kcal. Pozwól na to, aby przejść na stronę owoce do swojego jadłospisu podczas diety, jako smacznego i zdrowego źródła węglowodanów. Są bogate w owoce i zbiory roślinne, które oczyszczają jelita, wspomagają ich sprawne funkcjonowanie i końcowe młodość.

Tabela wartości odżywczych na 100 g produktu
Składniki odżywcze Treść, g
Węglowodany 7.5
Białko 1.7
Tłuszcze 0,4

Zasiłek

Mandarynki polecane są do regularnego stosowania w diecie, zwłaszcza w okresie przeziębienia i rekonwalescencji. Kwas askorbinowy zwiększa odporność organizmu na wirusy, przyspiesza regenerację i pomaga w normalizacji temperatury ciała. Minerały (wapń, potas, sód) poprawiają funkcjonowanie wszystkich narządów, wzmacniają paznokcie, włosy i zęby.

Owoce pomagają oczyścić oskrzela i płuca ze śluzu, ułatwiają oddychanie, przyspieszają powrót do zdrowia po przewlekłym zapaleniu oskrzeli czy płuc.

Mandarynki są przydatne dla pacjentów z astmą oskrzelową.

Skórka owoców zawiera flawonoidy, olejki eteryczne, włókna roślinne. Skutecznie radzą sobie z infekcjami jelit, pomagają przezwyciężyć nudności, rozstrój jelit. Produkt pełni rolę przeciwutleniacza: wiąże i usuwa toksyny z organizmu.

Inne pozytywne właściwości egzotycznego owocu:

  • zmniejsza objawy zatrucia u kobiet w ciąży;
  • zapewnia prawidłowy przepływ krwi do mózgu, co minimalizuje ryzyko rozwoju choroby Alzheimera;
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia zaćmy, utrzymuje ostrość wzroku;
  • stymuluje spalanie tłuszczu, usuwa nadmiar płynów, aktywuje procesy metaboliczne, pomaga w odchudzaniu, zapobiega cukrzycy;
  • pomaga zatrzymać krwawienie z macicy.

Mandarynki są wskazane w chorobach takich jak:

  • drozd;
  • astma oskrzelowa, przewlekłe zapalenie oskrzeli;
  • infekcje wirusowe, przeziębienia;
  • otyłość;
  • cukrzyca;
  • miażdżyca;
  • nadciśnienie.

Sok mandarynkowy ma dobroczynne właściwości. Jego regularne stosowanie pomaga w walce z chorobotwórczymi bakteriami i grzybami, w profilaktyce chorób sezonowych. Ten naturalny napój poprawia metabolizm, przyspiesza trawienie i wspomaga odchudzanie. Ponadto dobrze gasi pragnienie, zwłaszcza w czasie gorączki.

Przeciwwskazania

Mandarynka, podobnie jak inne cytrusy, może wywoływać reakcję alergiczną, zwłaszcza jeśli owoc jest nadużywany.

Wśród przeciwwskazań do stosowania owoców:

  • wrzód żołądka;
  • nieżyt żołądka;
  • zapalenie okrężnicy;
  • zwiększona kwasowość żołądka;
  • zapalenie nerek;
  • zapalenie wątroby.

Kwas zawarty w owocach podrażnia błonę śluzową żołądka i powoduje zaostrzenie chorób przewodu pokarmowego.

Minerały i witaminy zawarte w mandarynkach wpływają pozytywnie na organizm, wzmacniają układ odpornościowy oraz wspomagają aktywność fizyczną. Aby czerpać korzyści z owoców egzotycznych, wybieraj tylko świeże, dojrzałe owoce wysokiej jakości i nie nadużywaj ich. 

 

Aleksandra Kowalski
Aleksandra Kowalski
Edytor serwisu
Rate author