Jakie pokarmy zawierają witaminę K.

warzywa

Witamina K jest pierwiastkiem biorącym udział w syntezie kowalskim odpowiedzialnym za krzepnięcie krwi. Reguluje procesy metaboliczne, leczenie zdrowie, raz wapń z witaminą D. Zdrowy organizm syntetyzuje wystarczającą ilość tego pierwiastka. Ale wymagane jest dodatkowe spożycie, a pomoc jest pomocna pożywienie. Jakie pokarmy zawierają witaminę K?

 

Witamina K to kompleks substancji rozpuszczalnych w tłuszczach – filochinonów (K1) i menachinonów (K2). Ich niedobór jest rzadki, więc są mało zbadane. Jednak korzyści płynące z witaminy są świetne. Wykonuje następujące funkcje:

  • zapewnia krzepnięcie krwi, jest potrzebny do zatrzymania krwawienia;
  • wspomaga pracę nerek;
  • uczestniczy w tworzeniu tkanki kostnej, utrzymuje zdrowie chrząstki;
  • utrzymuje naczynia krwionośne w dobrej kondycji, zapobiega miażdżycy;
  • poprawia kurczliwość włókien mięśniowych;
  • transportuje tlen do komórek narządów i tkanek;
  • aktywuje aktywność mózgu.

Witamina K wspomaga funkcjonowanie układu rozrodczego i pokarmowego, łagodzi ból, pomaga w zatruciach. Zapewnia prawidłowy przebieg procesów redoks, stabilizuje poziom cukru we krwi, utrzymuje potencjał energetyczny.

Dzienne zapotrzebowanie

Codzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę K zależy od wieku, płci, stylu życia i stanu zdrowia.

Tabela norm witaminy K.
Wiek Dzienne zapotrzebowanie, mcg
Niemowlęta do 6 miesięcy 2
Niemowlęta 7-12 miesięcy pięć
Dzieci w wieku 1-3 lat 25–35
Dzieci 3-8 lat 50-60
Dzieci w wieku 9-13 lat 55-65
Nastolatki w wieku 14-19 lat 70
Dorośli ludzie 85–95

Zapotrzebowanie na witaminy wzrasta w okresie ciąży, laktacji, przy ciężkich chorobach wyniszczających.

Lista zakupów

Witamina K znajduje się w wielu produktach spożywczych. Zbilansowana, zróżnicowana i pożywna dieta pomoże zapewnić odpowiednią ilość składników odżywczych. W menu powinny znaleźć się podroby (wątróbka), świeże zioła, suszone zioła, warzywa (kalafior, szpinak) oraz zboża.

Zawartość witaminy K w żywności spada po obróbce cieplnej i mrożeniu. W wyniku przetwórstwa przemysłowego (przygotowanie soku warzywnego lub owocowego) stężenie substancji zmniejsza się o 80%.

Nie zaleca się przyjmowania sztucznie zsyntetyzowanej witaminy. W tym przypadku tylko niewielki procent pierwiastka jest absorbowany.

Ryby i owoce morza

Produkt Treść, mg
Wędzona sieja 0,1
Gotowana ośmiornica 0,1
Anchois 0,1
Pieczony mintaj, śledź, pstrąg tęczowy, plamiak, łosoś rudy 0,1
Pieczony łosoś różowy 0.5
Gotowane ostrygi 2
Solona makrela 7.8

Produkty mięsne

Produkt Treść, mcg
Smażony kurczak 0.3
Gotowany język wołowy 1,2
Tłuszcz z kurczaka 2.4
kaczka 2.8
Wątróbka wołowa 3.1
Tłuszcz wołowy 3.4
Przepiórka 4.2
Pieczony filet z kurczaka 4.5
Bażant gotowany lub pieczony 4.9

warzywa

Produkt Treść, mcg
Kapusta 500
Surowy szpinak 482,9
brokuły 210
Zielone cebule 190
Cebula 160
Suflet ze szpinakiem 126,5
Ogórek 16.4
Rzodkiewka 0.3

Owoce i jagody

Produkt Treść, mcg
kiwi 40.3
Awokado 21
Jeżyna 19.8
Borówka amerykańska 19.3
Granat 16.4
Suche figi 15.6
Maliny 7.8
Żurawina 5.1
Surowe figi 4.7
Mango 4.2
Feijoa 3.5
Brzoskwinia, persimmon 2.6
Jabłka ze skórką, truskawki 2.2
Wiśnia, czereśnia 2.1
Banan 0.5
Arbuz 0,1

Nabiał, jajka

Produkt Treść, mcg
Masło solone (81% tłuszczu) 7
Jajko kurze, omlet 4.5
Serek śmietankowy (zawartość tłuszczu 34%) 2.9
ser Mozzarella 2,3
Ser Edam (zawartość tłuszczu 28%) 2,3
Ser kozi miękki (zawartość tłuszczu 21%) 1.8
Całe jajko kacze lub gęsie 0,4
Jajko na twardo 0.3

Zboża, makaron

Produkt Treść, mcg
Miso 29.3
Żyto 5.9
Mąka żytnia ciemna 5.9
fasolki 5.6
soczewica pięć
brązowy ryż 1.9
Makaron pełnoziarnisty 0,7
Żółta kukurydza 0.3

Przyprawy, zioła

Produkt Treść, mcg
Suszona bazylia, szałwia, tymianek, tymianek 1714,5
Kolendra, pietruszka suszona 1359,5
Zielona herbata 964
Oregano 621,7
Czarny pieprz 163,7
Mielone goździki 141,8
Chilli 105,7
curry w proszku 99,8
Papryka, czerwona, chili lub pieprz cayenne 80.3
Mielony cynamon 31.2
Kurkuma mielona 13.4
Musztarda, kminek 5.4

Przyczyny niedoboru witamin

Niedobór witaminy K jest rzadki. Mogą to sprowokować następujące powody:

  • zaburzenie wątroby;
  • przyjmowanie leków (antybiotyki);
  • choroby przewodu żołądkowo-jelitowego;
  • chemoterapia;
  • ciężkie zatrucie;
  • niedobór tłuszczów w organizmie w wyniku diety lub naruszenie ich wchłaniania przez ściany jelit;
  • spożycie alkoholu.

Objawy niedoboru witaminy K.

Brak tego elementu objawia się dość ostro. Pierwsze niepokojące objawy to rozwój zespołu hemoroidalnego, powolne zanikanie krwi i słabo gojące się rany. Brak witaminy prowadzi do rozwoju miażdżycy, osteoporozy, zmian wrzodziejących. W szczególnie trudnych przypadkach patologii towarzyszy liczne krwawienie wewnętrzne, które kończy się śmiercią.

Objawy niedoboru witaminy K:

  • krwawiące dziąsła;
  • krew w kale z powodu krwawienia z narządów przewodu żołądkowo-jelitowego;
  • krwotok pod skórą;
  • osłabienie, apatia, depresja;
  • zaburzenie przewodu pokarmowego;
  • krwotok z nosa;
  • bolesne i przedłużające się miesiączki.

Witamina K odgrywa ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej niedobór negatywnie wpływa na zdrowie. Ważne jest, aby wiedzieć, które pokarmy zawierają witaminę K i upewnić się, że jest ona wchłaniana przez organizm.

Aleksandra Kowalski
Aleksandra Kowalski
Edytor serwisu
Rate author