Jaki jest najkorzystniejszy olej roślinny dla organizmu?

Jaki jest najkorzystniejszy olej roślinny dla organizmu?

Kiedy osoby, które nie wiedzą nic na temat prawidłowego odżywiania, próbują prowadzić zdrowy tryb życia, często ostro ograniczają spożycie tłuszczu. Wydaje im się, że pomoże to schudnąć i zmniejszyć obciążenie układu sercowo-naczyniowego. W końcu tłuszcz jest tak szkodliwy. Prawie to samo, co szybkie węglowodany. Białko, białko i tylko białko!

W rzeczywistości wszyscy popełniają poważny błąd. Tłuszcze są niezbędne dla organizmu. Zwłaszcza tłuszcze roślinne, które są dobrze wchłaniane i zawierają wiele przydatnych substancji. W tym witaminy A, D i E, wielonienasycone kwasy tłuszczowe i fosfolipidy. Aby jednak jak najlepiej wykorzystać oleje roślinne, należy pamiętać, które z nich nadają się do spożycia, które są przeznaczone do użytku zewnętrznego, a które do sałatek.

Dlaczego olej roślinny jest przydatny

Olej roślinny to niezastąpione źródło kwasów tłuszczowych, steroli i witamin z grupy E. Te pierwsze mają silne właściwości przeciwbakteryjne, drugie obniżają poziom cholesterolu, a trzecie normalizują pracę układu hormonalnego i spowalniają procesy starzenia.

Najważniejsze jest, aby wiedzieć, jakie oleje są używane, i wybrać zaufanych producentów. W końcu o korzyściach płynących z produktów decyduje ich skład, pochodzenie i technologia produkcji. Oleje nierafinowane tłoczone na zimno zawierają więcej składników odżywczych niż oleje rafinowane, ale nie nadają się do smażenia. Te rafinowane są dłużej przechowywane i nie boją się wysokich temperatur, ale nie mogą pochwalić się wysokim poziomem fosfatydów i tokoferoli itp.

Najlepsze olejki do ciała kobiet

Kobiece ciało różni się od męskiego. Jak mocny jest temat na osobną rozmowę. Nie można jednak zaprzeczyć, że jest pod ogromną presją, jeśli chodzi o ciążę i poród. Olej lniany wspomoże odporność w tym okresie i wyrówna poziom hormonów. Alternatywnie możesz użyć konopi lub arganu.

Który olejek jest zdrowszy dla mężczyzn?

Dla mężczyzn dobry jest również olej lniany. Stymuluje produkcję testosteronu, poprawia krążenie krwi i oczyszcza naczynia krwionośne z cholesterolu. Jeśli z jakiegoś powodu nie można go przyjąć, możesz kupić olejek z dyni, jodły lub czarnuszki.

Wybór olejku dla zdrowia i urody

Istnieje wiele jadalnych olejów roślinnych. Ale nie wszystko można nazwać uniwersalnym. Niektóre lepiej nadają się do niektórych rodzajów żywności: sałatek, zimnych przekąsek, płatków śniadaniowych itp. Inne można używać do smażenia i pieczenia. Nasza krótka lista pytań i odpowiedzi pomoże Ci zrozumieć dobroczynne właściwości olejków, ich przeznaczenie i smak.

Jaki jest najsmaczniejszy olejek?

Wszystko jest bardzo indywidualne. Ktoś lepiej wypije siemię lniane, ktoś – camelina lub cedr. Znalezienie opcji niskokalorycznej raczej nie zadziała: każdy olej jest tłusty. A tłuszcz jest źródłem energii. Nawet olej z gorczycy czy konopi, uważany za dietetyczny, ma kaloryczność 890-900 kcal. Dlatego polegaj na swoim guście i nie martw się o figurę: z jednej łyżeczki dziennie nic złego się nie stanie.

Czy wszystkie oleje nadają się do sałatek?

Do przyprawiania sałatki możesz użyć prawie każdego oleju roślinnego. Ale najlepiej zatrzymać się przy oliwce lub słoneczniku. Odstaw butelki z rafinowanym olejem: nierafinowany olej jest zdrowszy i ma jaśniejszy smak.

A jaki olej jest najbardziej szkodliwy? Co dziwne, jest również nierafinowany, a nawet tłoczony na zimno. Ale – tylko po dłuższej obróbce cieplnej. Faktem jest, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe są niszczone w wysokich temperaturach. A olej nie tylko traci swoje pozytywne właściwości, ale także zaczyna wydzielać toksyczne substancje (aldehydy, nadtlenki itp.).

Drogi i tani olej – czy jest różnica?

Niestety tak. I dość duży. Im droższy olej, tym ostrożniej producenci obchodzili się z surowcem podczas jego produkcji. Oznacza to, że prawdopodobnie okazał się lepszej jakości, smaczniejszy i zdrowszy.

Najdroższy olejek to arganowy. Mała butelka 50 ml kosztuje 2-3 tysiące rubli. Najczęściej używany jest do celów kosmetycznych lub leczniczych. Jeśli przyjrzymy się rodzajom olejów stosowanych w żywności i do gotowania, na liście znajdzie się oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia. Ma doskonały skład, piękną barwę i niezwykły smak z delikatnym owocowym posmakiem. To prawda, że ​​taką ropę można kupić tylko w Grecji na Krecie.

A co zostaje dla biednych bez prywatnego odrzutowca i willi we Włoszech? Odpowiedź jest oczywista: słonecznik i słonecznik + oliwka, rafinowane i nierafinowane. Wybór jest niewielki, ale nawet w tej sytuacji możesz wyjść na zwycięzcę, jeśli dokładnie przeczytasz kompozycję i nie smażymy kotletów w oleju do sałatek.

Ocena olejów roślinnych według przydatności: TOP-7

Różne oleje roślinne mają różne składy. Oznacza to, że mają różne gusta i różnie wpływają na nasz organizm. Jaki jest najzdrowszy olej? Zrozummy to teraz.

Olej słonecznikowy

Prawdziwy „król kuchni” i nie tylko rosyjskiej. Może być stosowany do ciała (maski, masaże) i do gotowania. Pod względem stosunku ceny do jakości olej słonecznikowy to najlepsza propozycja dla każdego, kto dba o swoje zdrowie, ale na razie nie stać go na coś bardziej egzotycznego. Charakterystyczną cechą jest duża zawartość lecytyny. Substancja będąca połączeniem fosfolipidów i trójglicerydów korzystnie wpływa na wątrobę, stabilizuje układ nerwowy i pomaga w walce ze stresem.

Masło kakaowe

Czekolada nie jest jedyną rzeczą wytwarzaną z ziaren kakaowych. Masło kakaowe zawiera wiele witamin, flawonoidów, przeciwutleniaczy i aminokwasów. Ma wyraźne działanie antyseptyczne, jest często stosowany w leczeniu chorób skóry i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Sprzedawany jest w batonach, które łatwo można złamać ręcznie i topić się, gdy temperatura wzrośnie do 30-35 ° C. Przed użyciem olej rozpuszcza się w łaźni wodnej.

olej sezamowy

Drugie imię to olej sezamowy. Wyciskany z nasion sezamu. Posiada wysoką zawartość Omega-6 (do 47%) i Omega-9 (do 45%). Wpływa pozytywnie na stan serca, naczyń krwionośnych i układu pokarmowego. Zaleca się picie oleju sezamowego lub lnianego na nadciśnienie, miażdżycę i wrzody żołądka.

olej z orzechów włoskich

Wpadł w rosyjską kuchnię śródziemnomorską i białą. Olej z orzechów włoskich zawiera dużo retinolu, tokoferolu i kwasu linolowego, dzięki czemu może spowolnić proces starzenia i dobrze wzmocnić układ odpornościowy. Ponadto może być stosowany w celu zmniejszenia kwasowości żołądka, zapobiegania zapaleniom żołądka oraz przygotowania kosmetyków (balsamy, maski, kremy itp.).

Olej z pestek dyni

Doskonały środek na zatrucia i choroby przewodu pokarmowego. Dobrze zmiękcza skórę i włosy, stabilizuje układ hormonalny. Zawiera dużo tłuszczów wielonienasyconych oraz witaminy E i B. Wytwarzane przez bezpośrednie tłoczenie pestek dyni. Posiada specyficzny zapach i przyjemny słodkawy smak, dlatego jest często używany do przyrządzania deserów i sałatek.

Olej lniany

Olej roślinny o wysokiej zawartości Omega-3 (do 50%), Omega-6 (do 20%) oraz witamin A, E, B i P. Dobrze wzmacnia układ odpornościowy, stymuluje produkcję insuliny i reguluje układ hormonalny. Lekarze zalecają picie oleju lnianego pacjentom z cukrzycą oraz osobom cierpiącym na ostre i przewlekłe choroby przewodu pokarmowego.

Jedyną wadą jest szybkie utlenianie. Naturalny olej lniany można przechowywać nie dłużej niż 2 tygodnie od daty produkcji.

Olej kukurydziany

Absolutny rekordzista pod względem zawartości witaminy E. W oleju kukurydzianym jest dwukrotnie większa niż w oliwie z oliwek. Wystarczająco dużo i wielonienasyconych tłuszczów oraz tokoferol z retinolem i tiaminą. Olejek dobrze się wchłania i pomaga w walce z chorobami wątroby i układu pokarmowego. Przyspiesza również metabolizm i obniża poziom cholesterolu.

Olej kukurydziany to środek spożywczy. Ale to nie znaczy, że nie można go używać do smażenia lub pieczenia. Wręcz przeciwnie, dobrze uzupełnia pierwszy i drugi kurs. Pamiętaj jednak, że nierafinowany olej kukurydziany nie toleruje wysokich temperatur i szybko zaczyna dymić na patelni.

Aleksandra Kowalski
Aleksandra Kowalski
Edytor serwisu
Rate author