Ile pistacji należy jeść dziennie dla zdrowia

Małe, jasnozielone pistacje to wyśmienita przekąska, którą od czasu do czasu rozpieszczamy. Rzadkie stosowanie pistacji wynika głównie z ich wysokiej ceny, a także braku wiedzy na temat ich właściwości odżywczych. Gdyby tylko wszyscy zrozumieli, jaką moc kryją te pyszne orzechy, to oczywiście byłyby częściej używane.

Orzechy pistacjowe – uprawa

Pistacja to bardzo kontrowersyjna roślina. Obejmuje kilka odmian drzew, z których każda jest interesująca na swój sposób. Istnieją pistacje uprawiane w Azji Mniejszej i Azji Środkowej, południowej Europie, Stanach Zjednoczonych, a przede wszystkim w Iranie, Turcji, Tunezji, Syrii i Afganistanie. Palestyńskie pistacje rosną na wschodnim wybrzeżu Morza Śródziemnego. Chińczyk to drzewo ozdobne, którego owoce Chińczycy nazywają „orzechami szczęścia”. Kraje Afryki Północnej pokryte są pistacjami atlantyckimi. W zależności od gatunku pistacja to drzewo lub krzew (rzadziej), z którego wytwarzane są orzechy zwane pistacjami.

Drzewo pistacjowe produkuje orzechy co dwa lata. Są zbierane w pęczkach jak winorośl. Dojrzałe orzechy są rozpoznawane po łupinie – gdy ziarno dojrzewa, rozrywa je i łamie. Pistacje zbierane są za pomocą specjalnych maszyn, które wyrywają orzechy z drzew.

Pistacje są źródłem potasu i gamma-tokoferolu

Regularne spożywanie pistacji może znacznie poprawić zdrowie, samopoczucie i urodę. Składniki aktywne biologicznie zawarte w orzechach chronią organizm przed rozwojem wielu chorób cywilizacyjnych, od nadciśnienia tętniczego po raka. Pistacje są bogate w potas, minerał, który wspomaga pracę układu nerwowego i krążenia, zapewnia prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie mięśni.

Jako jeden z trzech elektrolitów odpowiada za utrzymanie nawilżenia organizmu, przeciwdziałając jego zakwaszeniu. Potas obniża ciśnienie krwi, zapobiega drżeniom mięśni, zapewnia prawidłowe ukrwienie mięśnia sercowego oraz poprawia koncentrację.

Żadne inne orzechy nie dostarczają tyle potasu, co pistacje. Ponadto są również źródłem tłuszczy, białek, węglowodanów, błonnika, cukrów oraz minerałów – cynku, fosforu, magnezu, manganu, miedzi, selenu, sodu, wapnia i żelaza.

Spośród witamin większość z nich to witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6 i B9), A, C, E i K.Ta ostatnia jest silnym przeciwutleniaczem, który przede wszystkim chroni komórki skóry przed stresem oksydacyjnym, minimalizując jego skutki. fotostarzenie. Ponadto witamina E występuje w wysokich stężeniach w pistacjach jako γ-tokoferol (gamma-tokoferol), który zapobiega chorobom układu krążenia i rakowi prostaty.

Pistacje w profilaktyce miażdżycy i chorób serca

Z pistacji możemy uzyskać nie tylko witaminy i minerały. Są również pełne biologicznie aktywnych składników, z których na szczególną uwagę zasługują fitosterole i resweratrol.

Fitosterole to grupa steroli roślinnych, które po uwolnieniu do jelita cienkiego blokują nadmierne wchłanianie cholesterolu do krwiobiegu. To z kolei obniża całkowity poziom cholesterolu w surowicy i prawdopodobieństwo wystąpienia miażdżycy. Fitosterole dostające się do organizmu w optymalnych dawkach są całkowicie bezpieczne – wchłaniane są w bardzo małych ilościach.

Resweratrol – pogromca cholesterolu

Resweratrol, który ma działanie przeciwmiażdżycowe, należy do grupy związków fenolowych, które ujarzmiają cholesterol. Jego wysoka zawartość słynie przede wszystkim z czerwonego wina, które uważane jest za doskonały środek profilaktyczny chroniący przed chorobami serca i układu krążenia. Dla osób, które nie lubią alkoholu i rzadko piją czerwone wino (w końcu najlepszym dowodem działania resweratrolu jest długowieczność Francuzów, którzy na co dzień piją wino) pistacje są doskonałym źródłem tej substancji.

Resweratrol i fitosterole sprawiają, że pistacje są bardzo cenne. Warto jednak pamiętać, że co ważniejsze o ich wartości decydują nienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią nas przed nadciśnieniem, miażdżycą i chorobami serca. Ponadto odżywiają mózg, odmładzają skórę oraz poprawiają funkcjonowanie narządów wzroku. Tłuszcz pistacjowy zawiera głównie kwasy oleinowy i palmitynowy.

https://pixabay.com/ru/photos/food-season-harvest-pistachios-315428/

Pistacje są bogate w karotenoidy!

W porównaniu z innymi orzechami pistacje są stosunkowo bogate w białko i błonnik oraz, co ciekawe i niespotykane w tej grupie pokarmów, także w karotenoidy. Pistacje zawierają zeaksantynę i luteinę, o których wiadomo, że mają korzystny wpływ na funkcjonowanie narządów wzroku. Chronią oczy przede wszystkim przed rozwojem zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej.

Ile pistacji możesz zjeść dziennie? A co ze słonymi?

Pistacje są prawie półtłuste, a zawartość kalorii w 100 g to około 550 kcal. W zależności od zapotrzebowania na energię (płeć, stan zdrowia, intensywność stylu życia) można spożywać od 60 do 120 g pistacji dziennie, aby pokryć 20% dziennego zapotrzebowania na energię. Według naukowców z Pennsylvania State University taka ilość regularnie spożywanych pistacji w krótkim czasie obniży poziom cholesterolu we krwi o kilka procent.

Niestety w supermarketach najczęściej możemy kupić prażone i solone pistacje. A zawartość soli i tłuszczów trans w przetworzonych orzechach neguje większość korzyści zdrowotnych, jakie moglibyśmy uzyskać, gdybyśmy je zjedli na surowo.

Dlatego pamiętaj, że najzdrowsze pistacje są naturalne – nieprzetworzone i bez dodatku soli.

Aleksandra Kowalski
Aleksandra Kowalski
Edytor serwisu
Rate author